Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Dębinkach


  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 678020
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni

  • Kartka z kalendarza

Ćwiczenia na rozwijanie kreatywności

Kreatywność jest zdolnością, którą można rozwijać każdy przez całe życie. Rodzice i my możemy wspierać i rozwijać kreatywność, motywować do twórczego działania. Nuda jest jednym ze sprzymierzeńców do twórczego myślenia. To właśnie wtedy pobudzamy się by coś wymyśleć, stworzyć.  Nie potrzebne są drogie czy specjalistyczne pomoce. Możemy tworzyć z tego co znajdziemy w najbliższym otoczeniu. Każdy może być kreatywny i tworzyć piękne rzeczy.

Oto propozycje ćwiczeń kreatywności dla każdego:

  • Jeśli budujesz z klocków, nie używaj instrukcji. Ważniejsze jest to co wymyślisz sam.
  • Połóż się na trawie i obserwuj chmury. Spróbuj odnaleźć w chmurach postacie lub przedmioty  i stworzyć z nich jakąś historię.
  • Jeśli masz taką możliwość spróbuj skonstruować szałas z kocy lub patyków.
  • Zrób tor przeszkód w długim korytarzu. Możesz użyć sznurka, który zaczepisz taśmą do obu ścian jak najwięcej razy. Powstanie wtedy tor, który spróbuj pokonać nie dotykając lin. Jeśli zawiesisz na linach dzwoneczki lub inne małe hałasujące przedmioty będziesz słyszeć, czy dotykasz liny.
  • Stwórz własną grę planszową: zrób samodzielnie planszę, pionki i wszystko co potrzebujesz, a na koniec wymyśl zasady gry.
  • Spróbuj wymyśleć inne zastosowanie do przedmiotów, które znasz np. spinacz, widelec,  gumka recepturka, makaron, szklanka, szpilka, kamień, patyk, mikser.
  • Wymyśl jak najwięcej słów z końcówką np. –at; -ość;
  • Za pomocą kolorowych farb stwórz kilka kleksów. Następnie postaraj się dorysować brakujące elementy, tak aby z plam powstały konkretne kształty.
  • Poszukaj instrukcji w Internecie, jak zrobić samodzielnie masę solną lub ciastolinę.
  • Wybierz się na spacer z aparatem lub telefonem. Przed wyjściem wymyśl temat według którego będziesz fotografował przedmioty. Jeśli nie masz takiej możliwości możesz pozostać w mieszkaniu. Przykładowe tematy to: okrągłe przedmioty, czerwone przedmioty, ciepłe przedmioty, miękkie przedmioty, mokre przedmioty, ….
  • Spróbuj wymyśleć zdanie, w którym każdy wyraz zaczyna się na tę samą literę. A może nawet uda Ci się stworzyć tak całą historyjkę.
  • Udziel jak najwięcej odpowiedzi na pytania:  „Co by było gdyby ziemia po której chodzisz byłaby czerwona?  Co by było gdyby ludzie chodzili po suficie?
  • Zrób rzeźbę z mydła w kostce.
  • Zrób z tego co znajdziesz w domu pacynki i przygotuj dla rodziców teatrzyk.
  • Wybierz sobie dowolną bajkę i wymyśl inne zakończenie, np. Co by było gdyby Kopciuszek nie zgubił pantofelka? Co byłoby, gdyby królewna Śnieżka nie spotkała siedmiu krasnoludków?
  • Znajdź jak najwięcej odpowiedzi na pytania: Co robi chmura? Co robi mgła? Co robi sufit? Co robi korzeń?
  • Poszukaj skojarzeń między parami wyrazów. Połącz je łańcuchem  skojarzeń zawierającym maksymalnie pięć słów. Połącz następujące słowa: kot-telefon;  koń-okno; krzesło-winda, szafa-kino.

Przykład:  pogotowie – wypadek – poślizg – skórka - banan

Nie bój się eksperymentować i tworzyć. Nawet jeśli nie wszystko wychodzi tak jak byś chciał ważne jest, że próbujesz. Pamiętaj: Ograniczenia są tylko w naszej głowie!  Jeśli masz ochotę podzielić się swoimi pomysłami napisz: magdalenawalesiak@debinkisp.szkolnastrona.pl